fs aln668 1401
fs aln668 1401 iso
fs aln668 1403 iso
fs_aln668_1435
fs aln668 1435 iso
fs aln668 1452
fs aln668 1452 iso
fs ln664 1401
fs ln664 1410
fs ln664 1423
This is the first version of the Aln668, one of the most iconic Italian diesel powered rail cars.
The project was born after the Second World War, with the need to modernize diesel vehicles for transporting people. The main difference, with previous railcar models, lies in the installation of the engines no longer on the bogie, but under the body. At the same time, the engine compartment is no longer inside the driver's cab, resulting in a tighter but also safer space for the driver. The correct management of the spaces in the interior made it possible not to sacrifice many seats (if we consider that the last railcar of the war period has 72 seats, having obtained 68 is an excellent result). Another important feature is the presence of the second engine, an important difference compared to the original single-engine railcars.
It is divided into two series; the 2400 is not present in the pack:
- 1400 = is the series of railcars commissioned to Fiat. These vehicles have the winning operating scheme, which will be extended to the whole group: the running gear is 1A A1. The engines are Fiat 203 S Turbo, with a power of 110kw each. The gearbox is 5-speed
- 2400 = is the series of railcars commissioned to Breda. This manufacturer decided to install both motors on the same side of the case, so that they could operate on the same carriage. The running gear was 2 B, a scheme that did not prove satisfactory and effectiveness. The engines are Breda-Isotta Fraschini D 140 S6H Turbo, 100kw each. The gearbox is a 4-speed Wilson type.
Trailer Ln664: it is a trailer derived from the 1400 series. It has a single driver's cabin and a shortened shape compared to the chassis of the original railcar, obtaining a rolling stock with a tolerable weight for this type of train. Thanks to its predisposition for multiple command with aln 668 1400 (5-speed), the Ln664 can be coupled with most of the subsequent series of aln668 suitable for multiple command.
The liveries:
- castano / isabella = livery for the first 2 prototype units (both motorized and trailer).
- blue / white with red whiskers = "Mexican" livery, applied only to the 1403 unit, for a test in Mexico. It will be the red mustache to earn the name "micette" for the entire Aln668 group.
- lichen green / colonial yellow = first livery in series production.
- oriental blue / parchment white = second livery in series production.
Questa è la prima versione della Aln668, una delle più iconiche automotrici a nafta italiane.
Il progetto nacque dopo la seconda guerra mondiale, con l'esigenza di ammodernare i mezzi diesel per il trasporto persone. La differenza principale, coi modelli di automotrici precedenti, risiede nell'installazione dei motori non più su carrello, bensì sottocassa. Contestualmente, il vano motore non si trova più dentro alla cabina di guida, ottenendo uno spazio più angusto ma anche più sicuro per il macchinista. La corretta gestione degli spazi negli ambienti interni ha permesso, in ogni caso, di non sacrificare molti posti a sedere (se si considera che l'ultima automotrice del periodo bellico ha 72 posti, averne ottenuti 68 è un ottimo risultato). Altra caratteristica importante è la presenza del secondo motore, differenza importante rispetto alle automotrici monomotore d'origine.
E' suddivisa in due serie; la 2400 non è presente nel pack:
- 1400 = è la serie di automotrici commissionate alla Fiat. Questi veicoli presentano lo schema funzionamento vincente, che verrà esteso a tutto il gruppo: il rodiggio è 1A A1 . I motori sono Fiat 203 S Turbo, potenza di 110kw l'uno. Il cambio è a 5 marce
- 2400 = è la serie di automotrici commissionate alla Breda. Questa casa costruttrice decise di installare tutti e due i motori sullo stesso lato della cassa, sicchè potessero agire sullo stesso carrello. Il rodiggio era 2 B , schema che non si rivelò soddisfacente ed efficace. I motori sono Breda-Isotta Fraschini D 140 S6H Turbo, 100kw l'uno. Il cambio è di tipo Wilson a 4 marce.
Rimorchiata Ln664: è un rimorchio derivato dalla serie 1400. Presenta una sola cabina di guida ed una forma accorciata rispetto allo chassis dell'automotrice originale, ottendendo un rotabile dal peso tollerabile per questo tipo di treni. Grazie alla sua predisposizione al comando multiplo con aln 668 1400 (a 5 marce), la Ln664 può essere accoppiata con la maggior parte delle serie successive di aln668 atte al comando multiplo.
Le livree:
- castano/isabella = livrea per le prime 2 unità prototipo (sia motorizzate e sia rimorchio).
- blu/bianco con baffi rossi = livrea "messicana", applicata alla sola unità 1403, in occasione di una prova in Messico. Saranno i baffi rossi a far guadagnare, a tale automotrice, il nominativo "micette".
- verde lichene/giallo coloniale = prima livrea nella produzione di serie.
- blu orientale/bianco pergamena = secona livrea nella produzione di serie.
Mod Info
Power: 220 kW
Weight: 32 t
Max. speed: 110 km/h
Available from: 1956
Available until: no end year
Safe remove: No