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FS Aln 668 DMU

Posted: 13 Sep 2020, 10:17
by RaptorArk
FS Aln 668 DMU, first version
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This is the first version of the Aln668, one of the most iconic Italian diesel powered rail cars.
The project was born after the Second World War, with the need to modernize diesel vehicles for transporting people. The main difference, with previous railcar models, lies in the installation of the engines no longer on the bogie, but under the body. At the same time, the engine compartment is no longer inside the driver's cab, resulting in a tighter but also safer space for the driver. The correct management of the spaces in the interior made it possible not to sacrifice many seats (if we consider that the last railcar of the war period has 72 seats, having obtained 68 is an excellent result). Another important feature is the presence of the second engine, an important difference compared to the original single-engine railcars.
It is divided into two series; the 2400 is not present in the pack:

- 1400 = is the series of railcars commissioned to Fiat. These vehicles have the winning operating scheme, which will be extended to the whole group: the running gear is 1A A1. The engines are Fiat 203 S Turbo, with a power of 110kw each. The gearbox is 5-speed
- 2400 = is the series of railcars commissioned to Breda. This manufacturer decided to install both motors on the same side of the case, so that they could operate on the same carriage. The running gear was 2 B, a scheme that did not prove satisfactory and effectiveness. The engines are Breda-Isotta Fraschini D 140 S6H Turbo, 100kw each. The gearbox is a 4-speed Wilson type.

Trailer Ln664: it is a trailer derived from the 1400 series. It has a single driver's cabin and a shortened shape compared to the chassis of the original railcar, obtaining a rolling stock with a tolerable weight for this type of train. Thanks to its predisposition for multiple command with aln 668 1400 (5-speed), the Ln664 can be coupled with most of the subsequent series of aln668 suitable for multiple command.

The liveries:

- castano / isabella = livery for the first 2 prototype units (both motorized and trailer).
- blue / white with red whiskers = "Mexican" livery, applied only to the 1403 unit, for a test in Mexico. It will be the red mustache to earn the name "micette" for the entire Aln668 group.
- lichen green / colonial yellow = first livery in series production.
- oriental blue / parchment white = second livery in series production.



Questa è la prima versione della Aln668, una delle più iconiche automotrici a nafta italiane.
Il progetto nacque dopo la seconda guerra mondiale, con l'esigenza di ammodernare i mezzi diesel per il trasporto persone. La differenza principale, coi modelli di automotrici precedenti, risiede nell'installazione dei motori non più su carrello, bensì sottocassa. Contestualmente, il vano motore non si trova più dentro alla cabina di guida, ottenendo uno spazio più angusto ma anche più sicuro per il macchinista. La corretta gestione degli spazi negli ambienti interni ha permesso, in ogni caso, di non sacrificare molti posti a sedere (se si considera che l'ultima automotrice del periodo bellico ha 72 posti, averne ottenuti 68 è un ottimo risultato). Altra caratteristica importante è la presenza del secondo motore, differenza importante rispetto alle automotrici monomotore d'origine.
E' suddivisa in due serie; la 2400 non è presente nel pack:

- 1400 = è la serie di automotrici commissionate alla Fiat. Questi veicoli presentano lo schema funzionamento vincente, che verrà esteso a tutto il gruppo: il rodiggio è 1A A1 . I motori sono Fiat 203 S Turbo, potenza di 110kw l'uno. Il cambio è a 5 marce
- 2400 = è la serie di automotrici commissionate alla Breda. Questa casa costruttrice decise di installare tutti e due i motori sullo stesso lato della cassa, sicchè potessero agire sullo stesso carrello. Il rodiggio era 2 B , schema che non si rivelò soddisfacente ed efficace. I motori sono Breda-Isotta Fraschini D 140 S6H Turbo, 100kw l'uno. Il cambio è di tipo Wilson a 4 marce.

Rimorchiata Ln664: è un rimorchio derivato dalla serie 1400. Presenta una sola cabina di guida ed una forma accorciata rispetto allo chassis dell'automotrice originale, ottendendo un rotabile dal peso tollerabile per questo tipo di treni. Grazie alla sua predisposizione al comando multiplo con aln 668 1400 (a 5 marce), la Ln664 può essere accoppiata con la maggior parte delle serie successive di aln668 atte al comando multiplo.

Le livree:

- castano/isabella = livrea per le prime 2 unità prototipo (sia motorizzate e sia rimorchio).
- blu/bianco con baffi rossi = livrea "messicana", applicata alla sola unità 1403, in occasione di una prova in Messico. Saranno i baffi rossi a far guadagnare, a tale automotrice, il nominativo "micette".
- verde lichene/giallo coloniale = prima livrea nella produzione di serie.
- blu orientale/bianco pergamena = secona livrea nella produzione di serie.

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Mod Info
Power: 220 kW
Weight: 32 t
Max. speed: 110 km/h
Available from: 1956
Available until: no end year
Safe remove: No

FS Aln 668 DMU

Posted: 13 Sep 2020, 10:22
by RaptorArk
FS Aln 668 DMU, second version
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fs aln668 1502

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fs aln668 1709

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fs aln668 1840

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This is the second version of Aln668, one of the most iconic italian DMU. It is subdivided in four versions (1600 is not present):

- 1500 = it's the first of this serie. It is externally identical to the first serie but it has got multiple updates. The frame of the vehicles has been reinforced, the engine is a Fiat 221 H natural aspirated (in place of the old 203s turbo). Transmission gearbox has 4 gears and boogies (identical to the first series) have been updated.
- 1600 = they are identical to the 1500 series. The main difference is in the 5 speed gearbox and a different kind of headlight, more reliable when coupling more units
- 1700 = externally identical to the 1600, it has got a new IVECO 8217/12 engine (that will be the base start for all the next series) with a total power of 166kw but set to an output of 115kw on this vehicles.
- 1800 = identically to the 1700 series, they have a new kind of bogies (Fiat) studied for a speed of 160km/h. It will be used on all the next series.

The coach unit Ln882 is identically to the 1500 serie but, obviously, without engines. In the "real life" it can only be coupled to 1500 series dmus; it is also a very heavy coach, considering the power output of an Aln668. Cause of those reason, this coach unit was retired and demolished very soon.
Apart of this, Ln882 has only one driving cab. The other one has been removed, as long with the luggage area, to obtain more seats: it has a total of 82 seats.



Questa è la seconda versione della Aln668, una delle più iconiche automotrici a nafta italiane. E' suddivisa in quattro sottoserie; la 1600 non è presente nel pack:

- 1500 = è la prima versione della serie. Praticamente identica (esternamente) alla prima serie, riveste le varie migliorie ed esperienze acquisite con la prima serie della famiglia. La cassa viene irrigidita, il motore installato è Fiat 221 H aspirato di derivazione automobilistica, più potente del vecchio motore 203 S turbo della serie 1400. La trasmissione prevede un cambio a 4 marce ed i carrelli sono identici a quelli della prima serie, con piccole migliorie
- 1600 = sono identiche alla serie 1500. Unica differenza è il cambio a 5 marce ed una modifica ai fari, leggermente più incassati
- 1700 = esternamente identiche alla 1600, montano un nuovo motore IVECO 8217/12 (che sarà la base di partenza per tutte le serie successive) dalla potenza di 166kw ma tarato comunque a 115kw, come le precedenti serie
- 1800 = identiche alla serie 1700, differiscono nella presenza dei nuovi carrelli fiat, progettati per velocità massime di 160km/h. Verranno installati su tutte le serie successive

Rimorchiata Ln882: è un rimorchio derivato dalla serie 1500. Nella realtà, può essere accoppiato solo con la serie 1500 (che ne permette il comando multiplo) a causa del cambio a 4 marce ed è un convoglio estremamente pesante. E' presente una sola cabina da un lato ed il vano porta bagagli è stato eliminato, ottenendo più posti a sedere (di seconda classe) per un totale di 82.
A causa dei limiti di utilizzo e del peso eccessivo del rotabile, le Ln882 vennero radiate e demolite ben presto.

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Mod Info
Power: 230 kW
Weight: 34 - 37 t
Max. speed: 110 km/h
Available from: 1965
Available until: no end year
Safe remove: No

FS Aln 668 DMU

Posted: 13 Sep 2020, 10:36
by RaptorArk
FS Aln 668 DMU, third version
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fs aln668 1088

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fs aln668 1255

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fs aln668 1912

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fs aln668 3032

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fs aln668 3108

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fs aln668 3312

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This is the third and final version of the Aln668, one of the most iconic italian DMU. It is sub-divided in different series:

- 1900/1000 = they are the same. 1900 series were the first of the third version ever realized. The number of the vehicles was growing so the identification number couldn't go into the '2000' range, cause it was reserved to Breda vehicles. The brilliant idea was to being a 1000 series block :| . These Aln had two door access, located near the cabs.
- 1200 = this is the second order of dmus. It got back to the central door access. These units were engineered for mountain lines so they got a Natural aspired motor, with low power and low top speed (110km/h).
- 3000 = this is same as 1200 series but with turbo engine, so higher power output and higher top speed (130km/h). They were able to be coupled only in 2 units and that was the reason why it was developed the 3100 series.
- 3100 = same as 3000 but capable to be coupled in 3 units. This is the biggest serie of the entire group, with 150 vehicles being built
- 3300 = same as 3100 but with shorter gear ratio (110km/h top speed), meant to be used in the Sulmona area in center italy. This is the last evolution before Aln663 was developed.



Questa è la terza ed ultima versione di Aln668, una delle più iconiche automotrici a nafta italiane. E' suddivisa in tre sottoserie:

- 1900/1000 = sono praticamente la stessa cosa. La serie 1900 è stata la primissima terza serie ad essere costruita. Aumentando il numero di unità in servizio, non si poteva sconfinare nella numerazione "2000", poichè questa era riservata ai veicoli Breda. La brillante idea fu di creare un nuovo blocco, partendo da 1000. Alta ingegneria Italiana. Queste Aln hanno due vestiboli, situati esternamente e non al centro.
- 1200 = queste sono il secondo ordine di produzione. I vestiboli esterni scompaiono e torna il vestibolo centrale a doppia porta. Queste unità erano pensate per linee appenniniche, quindi furono installati motori diesel ad aspirazione naturale che potevano raggiungere la velocità massima di 110km/h (chiaramente, motori con molta meno potenza).
- 3000 = sono identiche alle 1200, con la sola differenza nel motore sovralimentato con turbina. Velocità massima 130km/h. Erano pensate per essere accoppiate solo con un'altra unita ed è stato proprio questo che ha decretato la nascita della serie 3100.
- 3100 = identiche alla serie 3000 ma possono essere accoppiate in 3 pezzi. Questo è il gruppo più numeroso, con 150 veicoli costruiti.
- 3300 = identiche alla serie 3100 ma con velocità massima ridotta a 110km/h (pari potenza), per poter affrontare le linee acclivi della zona di Sulmona (Lazio-Abruzzo). Queste sono l'ultima evoluzione del gruppo, prima dell'entrata in servizio delle Aln663.

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Mod Info
Power: 240 / 340 kW
Weight: 37 t
Max. speed: 110 km/h / 130 km/h
Available from: 1975
Available until: no end year
Safe remove: No

Versions History
1.1 - Initial TpF2 release